Kundservice

Här samlar vi löpande de vanligaste frågorna vi får från våra kunder. Hittar du inte svaret på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss via e-post shop@williamk.se eller via vårt kontaktformulär.

Vanliga frågor

Köpvillkor

Allmänt

Observera att du måste ha målsmans tillstånd för att handla från Hair&Face Sundbyberg AB om du är under 18 år. Alla varor förblir Hair&Face Sundbyberg ABs egendom till dess fulla betalning kommit bolaget tillhanda. Hair&Face Sundbyberg AB förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

Vad kostar frakten?

Det varierar beroende av storleken på din order. Du har även möjligheten att kostnadsfritt returnera hela eller delar av din beställning.

När kommer min beställning?

Lägger du din order innan kl.14.00 på vardagar skickas den samma dag. Leveranstiden är normalt 1-3 arbetsdagar. Leveranstiden kan variera på var i landet du bor.

Paketet levereras till Schenker ombud nära dig. Ombudet väljs av Schenker utifrån de postnummer du angav i beställningen.

Är ditt paket skadat?

Är paketet och/eller innehållet skadat när du får det, anmäl det genast till Schenker på servicestället. Så hjälper personalen dig med hur du ska gå tillväga.

Jag har inte hämtat ut mitt paket. Vad händer nu?

För alla paket som inte hämtas ut inom 14 dagar debiterar William K kunden en avgift på 150 kr. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt, expeditionsavgift och hantering. Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift (det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr) samt dröjsmålränta och ev. inkassokostnader. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt serviceställe och skicka tillbaka det till oss med kundreturen alternativt att du kontaktar oss och talar om att du inte har möjlighet att hämta ut paketet.

Sortimentförändringar

Hair&Face Sundbyberg AB reserverar sig för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom.Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor i sortimentet. William K reserverar sig för eventuella tryckfel i texter på denna webbsida. Vi ger heller ingen garanti att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Hair&Face Sundbyberg AB förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.

Ångerrätt

Du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du fick varan i din besittning eller från den dag du fick den sista varan i en beställning om flera varor i din besittning. Du kan utnyttja din ångerrätt direkt efter ditt köp och behöver alltså inte invänta att ångerfristen ska börja löpa. Du kan åberopa din ångerrätt genom att lämna eller sända ett meddelande om detta till oss och därefter återsända varan, detta utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från det att du meddelade oss om att du ville utnyttja din ångerrätt.

Du kan använda den kundreturetikett som vi bifogat till följesedeln och du debiteras då ingen avgift, oavsett paketets storlek eller antal artiklar. Du kan även välja andra alternativ för att återsända eller återlämna varan, men då ansvarar du som kund för den faktiska kostnaden för att återsända eller för att återlämna varan.

Det finns ett standardformulär för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida som du kan använda dig av. Du kan även ladda ner standardformuläret här: Ångerblankett

Vi rekommenderar att du använder den bifogade retursedeln eller Konsumentverkets standardformulär när ångerrätten åberopas.

Vi ber dig att om möjligt återsända den vara för vilken du utnyttjar din ångerrätt i sin originalförpackning som postpaket eller brev.

Ångerrätten gäller i stort sett allt på vår sajt williamk.se. Ångerrätten gäller dock inte för underkläder, badkläder eller vid köp av hudvård/grooming produkter, om plomberingen/ förseglingen har brutits.

Återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från det att vi mottagit ditt meddelande om att du vill utnyttja din ångerrätt. Du har rätt att hantera den vara som du köpt från oss på sådant sätt att du kan fastställa dess egenskaper och funktion. Om du hanterat varan i större omfattning än vad som anses nödvändigt för att kunna fastställa varans egenskaper och funktion är du skyldig att ersätta oss för denna värdeminskning och vi kan i sådana fall komma att göra ett avdrag motsvarande.

Om du har frågor angående din ångerrätt, kontakta oss via mejl på shop@williamk.se.

Tvister

Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr. För information om vilka rättigheter du som har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

Force majeure

Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Allmänna villkor, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Frågor och svar

Vilka betalsätt erbjuder ni?

Betalkort, direktbetalning, faktura, konto/delbetalning och postförskott.

Vad kostar frakten?

Kostnaden varierar beroende på storleken av din order. Självklart får du ångra eller byta dina varor utan kostnad. Använder du den retursedeln som kommer i paketet så skickas det fraktfritt, har du inte den kvar så kontakta kundservice så skickar vi en ny.

När kommer min beställning?

Leveranstiden är normalt 1-3 arbetsdagar men kan variera beroende på var i landet du bor.

Jag har inte fått någon orderbekräftelse?

Orderbekräftelsen ska komma inom någon timma efter att köpet är slutfört. Kontrollera att orderbekräftelsen inte har hamnat i skräpposten och kontakta annars oss så hjälper vi dig.

Vart är mitt paket?

I leveransmailet skickades det ett kollinummer. Det kan du använda för att spåra paketet på Schenkers hemsida och även se när leveransen är beräknad att komma till utlämningsstället.

Var kan jag hämta mitt paket?

Paketet levereras alltid till närmaste Schenker serviceställe. Fyll i rätt postnummer då det är postnumret som styr vart ditt paket hamnar. Under leveransens gång kan du spåra paketet på schenker.se med ditt kollinummer, som du hittar i leveransmailet. Så snart paketet har anlänt till ditt serviceställe så skickas en SMS avisering till dig som du tillsammans med giltig legitimation behöver vid uthämtning. Du kan även använda ditt kollinummer för att lösa ut din order. Viktigt att ditt namn överensstämmer med din legitimation för att kunna hämta ut ditt paket.

Vad gör jag om mitt paket är skadat?

Är paketet och/eller innehållet skadat när du hämtar ut det ska du anmäl det till Schenker direkt på servicestället. Ta gärna en bild på skadan på plats och anmäl direkt till kundservice.

Vad händer om jag inte kan eller vill hämta ut mitt paket?

För alla paket som inte hämtas ut inom 14 dagar debiterar William K kunden en avgift på 150 kr. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt, expeditionsavgift och hantering sammanlagt. Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift (det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr) samt dröjsmålsränta och ev. inkassokostnader. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt serviceställe och skicka tillbaka det till oss med kundreturen alternativt att du kontaktar oss och talar om att du inte har möjlighet att hämta ut paketet.

Kan jag ångra mitt köp?

Absolut, du har alltid 14 dagars ångerrätt från den dagen du mottagit varan. Läs mer under Byte & Ångerrätt.

Har ni mottagit min retur?

Så fort vi har mottagit och hanterat din retur skickar vi ett meil med ytterligare information om byte/återbetalning till dig. När du lämnar in din retur till ditt ombud kommer du att få ett kvitto med ett kollinummer. Du kan med hjälp av kollinumret spåra returen på Schenkers hemsida, så tänk på att alltid motta och spara kvitteringen.

Betalning

Betala med kort – Smidigt och säkert!

  • Pengarna dras först när din order skickas från oss. Det första beloppet blir endast reserverat från bankens sida.
  • Detta betalsätt medför inga extra kostnader.

The Man använder krypterad dataöverföring. Betalning- och personuppgifter sker genom säkra sidor på nätet.
Vid retur krediteras ditt kort automatiskt med motsvarande summa.
Observera att du måste ha målsmans tillstånd för att handla på The Man om du är under 18 år!

Betala din vara direkt i kassan – Direktbetalning

  • Pengarna dras direkt från ditt konto när du loggar in med din bankdosa eller BankID.
  • Du kan enkelt betala direkt från din mobil med Mobilt BankID.
  • Detta betalsätt medför inga extra kostnader.

The Man använder krypterad dataöverföring. Betalning- och personuppgifter sker genom säkra sidor på nätet. Vid retur krediteras ditt kort automatiskt med motsvarande summa. Observera att du måste ha målsmans tillstånd för att handla på The Man om du är under 18 år!

Fakturabetalning genom Klarna

  • Betala inom 30 dagar.
  • Din faktura skickas till den mailadress du uppgav när du gjorde din beställning.
  • Prova först och betala sen.
  • Ingen ränta.

Detta betalsätt medför en betalsättskostnad på 28kr. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60kr samt dröjsmålsränta om 25.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Klarna AB, organisationsnummer SE556737-0431  För att läsa mer om Klarna som hanterar fakturorna klicka här.

Dela upp betalningen som det passar dig – Del/Kontobetalning

  • Prova först och betala sen.
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet.

En aviavgift på 29kr tillkommer.
Vid ett köp om 10.000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11.458kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post. Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här.

För att läsa mer om Klarna som hanterar delbetalningen klicka här.

Postförskott – Betala vid hämtning

  • Du betalar först när du hämtar ditt paket hos ditt postombud.

Detta betalsätt medför en betalsättskostnad på 48kr. Du betalar avgiften samt varorna när du hämtar ut ditt paket på utlämningsstället. Vid retur så betalas beloppet ut till bankkonto som är anslutet till SUS, Swedbanks utbetalningssystem. Om du inte har ett konto som är anslutet till SUS får du en utbetalningsavi. Är du inte ansluten till SUS kan du göra detta här: www.swedbank.se/kontoregister

Tillgodo

Har du ett tillgodobelopp hos oss finns det på din profil och kundnummer.
1.  Lägg din order
2.  Välj betalsätt
3.  Fyll i rutan ”Jag vill lämna ett meddelande” och skriv TILLGODO
4.  Slutför din beställning

Tillgodobeloppet kommer inte synas direkt när du lagt din order. Det kommer att korrigeras och dras bort från din beställning innan din order skickas från oss.
Tveka inte att höra av dig till vår kundservice om du har frågor kring ditt tillgodobelopp.

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här.

Byte, retur och ångerrätt

Lätt att byta och ångra

Du har alltid 14 dagars ångerrätt och 30 dagars bytesrätt från att du mottagit din vara. Givetvis förutsatt att varan inte är använd och returneras till oss i originalskick.

Prova gärna dina varor, men tänk på att bytes- och ångerrätten inte gäller underkläder, badkläder eller öppnad plomberingspåse/bruten försegling vid köp av hudvård/grooming produkter.

Hur gör jag en retur?

Du har självklart rätt att skicka tillbaka din vara till oss inom ramen för öppet köp, 14 dagar från uthämtat paket. Fyll i din retursedel som följer med i ditt paket och använd dig av kod 1-9 för att visa oss anledningen till din retur.

Lägg tillbaka varorna i påsen/paketet de kom med (om den inte är brukbar går det givetvis bra med vilken slitstark påse som helst) tillsammans med din i fyllda retursedel. Förslut påsen och klistra på din förbetalda kundretur för att få fri returfrakt. Lämna in påsen hos närmsta postombud. Glöm ej ditt kvitto från postombudet.

På retursedeln finns även fullständiga instruktioner om hur du går till väga.

När vi har mottagit din retur får du en returbekräftelse via mail.

Hur gör jag ett byte?

Om du önskar byta en vara, lägger du en ny beställning på hemsidan och returnerar varan du inte vill ha tillbaka till oss med hjälp av retursedeln. Fick du rabatt på första varan du köpte och den nu har ändrat pris på hemsidan löser vi självklart det för dig. Lämna då ett meddelande om detta i kassan så reducerar vi priset när ordern kommer in till oss. Som alltid har du fri frakt och fri retur hos oss.

När vi har mottagit din retur får du en bekräftelse via mail.

Min retursedel är borta, vad gör jag då?

Ingen fara! Kontakta kundservice och be om en ny retursedel, så skickar dem en ny du kan använda för din retur.

Kan jag returnera delar av min beställning?

Självklart går det bra! Notera att om du beställer varor som ingår i ett kombinationserbjudande och inte returnerar alla, faktureras du för den eller de varor som du väljer att behålla.

Jag vill reklamera en vara

Om din vara skulle vara skadad eller felaktig när du mottar den eller om den har ett ursprungsfel har du självklart rätt att göra en reklamation.

Gör en reklamation så fort du upptäcker en defekt på din vara, då kan vi så fort som möjligt åtgärda detta. Det är fraktfritt att göra en reklamation när du använder vår returfraktsedel. Har du ingen returfraktsedel, kontakta då vår kundservice för en ny via mail.

Vid en reklamation skriv returkod 8 för den produkt du önskar reklamera på din bifogade returfraktsedel. Beskriv tydligt felet på varan, då är det lättare för reklamationsavdelningen att hitta felet vid hanteringen. Fyll även i ifall du vill ha en ny likadan vara eller en annan vara. Du kan också välja att bli återbetalad. När vi har mottagit och registrerat din reklamation får du ett mail som bekräftar det.

Reklamation av klockor: Kontakta först vår kundtjänst när du behöver reklamera en klocka. Garantin för klockor är 2 år från inköpsdatumet. Observera att garantin inte täcker batteriets livslängd, normalt slitage av boett, glas eller armband. Garantin täcker inte skador på någon del av klockan som orsakats av oförsiktig användning, bristande omsorg, vårdslöshet, olycksfall, felaktig användning av klockan eller underlåtenhet att följa anvisningarna från oss. Ersättningar på grund av felaktig vattentäthet omfattas inte om kronan inte är helt stängd när klockan är i kontakt med vatten.

Återbetalning

Beroende på vilket betalsätt du använde när du köpte din vara så återbetalar vi dig på olika sätt vid retur eller reklamation.

Betalade du med direktbetalning eller betalkort?

Efter vi mottagit din retur/reklamation får du ett mail med returbekräftelse. Gjorde du ditt köp med betalkort eller med direktbetalning så sätts pengarna in på samma konto som de drogs från. Det kan ta upp till 3-5 bankdagar efter vi mottagit din retur.

Betalade du med faktura?

Efter vi mottagit din retur/reklamation får du ett mejl med returbekräftelse.
När du handlat med faktura och sedan valt att returnera kommer varan att krediteras. Om du redan har betalat fakturan kommer en återbetalning från Klarna.

Har du returnerat delar av ordern kommer Klarna att uppdatera fakturan och skicka den nya till dig. Du ska alltså inte betala ursprungsfakturan utan invänta den uppdaterade från Klarna.

Har du valt att returnera hela beställningen kommer fakturan att makuleras och Klarna kontaktar dig med den informationen.

Har du frågor kring din faktura, kontakta Klarna på 08-120 120 10 eller kundtjanst@klarna.com

Betalade du mot postförskott?

Efter vi mottagit din retur/reklamation får du ett mejl med returbekräftelse.
När du har handlat via postförskott hos oss så kommer det att göras en SUS återbetalning till dig. En SUS återbetalning (Swedbanks Utbetalningssystem) innebär att dina pengar betalas tillbaka till det kontonummer som är kopplat till ditt personnummer hos banken. Skulle det vara så att du inte är kopplad via SUS, hos din bank, så kommer du att få en avi hemskickad i brevlådan till dig, denna avi kan du sedan lös in på din bank, kostnadsfritt. Denna typ av återbetalning tar 3-7 arbetsdagar.

Är du inte ansluten till SUS? Anslut dig här: www.swedbank.se/kontoregister

Minns du inte vilket betalningssätt du använde?

Lugn – vi minns åt dig! Kontakta oss via e-post shop@williamk.se så hjälper vi dig komma ihåg.

Frakt och leverans

Leveranstid 1-3 dagar

Alla ordrar som lagts vardagar innan kl 14:00 skickas samma dag. Leveranstiden är ca 1-3 arbetsdagar, men normalt sett så ska din order vara levererad redan nästkommande vardag.
Skulle din order inte kunna skickas i tid t.ex. på grund av fel kontaktar vi dig och du har då rätt att häva ditt köp.

Avisering via e-post och sms

När din order har skickats från oss får du ett leveransmail med kollinummer. Detta kan du använda för att söka efter ditt paket på Schenker.se och även att hämta ut din beställning med när den väl ankommit till servicestället.
Samma dag som paketet ankommit till servicestället skickas ett SMS från Schenker med information om att ditt paket har ankommit till servicestället.

OBS! Du behöver alltid legitimera dig vid uthämtning av paket.

Var exakt är mitt paket?

Spåra din beställning via schenker.se för att se var din beställning befinner sig just nu. Ange det kollinummer som du fick i leverans mejlet som skickades till dig i samband med att du lade din order.

Hur vet jag när mitt paket har kommit till mitt serviceställe?

Du får ett sms till mobilnumret du angav i din beställning som talar om var ditt paket kan hämtas ut samt ditt kollinummer. Använd kollinumret för att hämta ut ditt paket. Du behöver alltid legitimera dig vid uthämtning av paket. Kollinumret som du fick i ditt leveransbekräftelsemail kan du också använda för att spåra ditt paket på Schenkers hemsida. Ombud bestäms av Schenker beroende på vilket postnummer du angav vid beställningen.

Borde ditt paket ha anlänt till servicestället men du har inte mottagit någon sms-avisering?

Ingen fara, anledningen till detta oftast att mobilnumret skrivits in felaktigt i samband med beställningen. Använd dig av kollinumret för att hämta ut din order på servicestället. Kollinumret fick du i ditt leveransbekräftelsemail.

Transportskador

Är paketet och/eller innehållet skadat när du mottar det, anmäl det genast till Postnord på servicestället.

Ej uthämtat paket

För alla paket som inte hämtas ut inom 14 dagar debiterar William K kunden en avgift på 150 kr. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt, expeditionsavgift och hantering sammanlagt. Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift (det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr) samt dröjsmålränta och ev. inkassokostnader. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt serviceställe och skicka tillbaka det till oss med kundreturen alternativt att du kontaktar oss och talar om att du inte har möjlighet att hämta ut paketet. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.